AktualnościNauczanie_1-3Piękna nasza Polska cała

Projekt “Piękna Nasza Polska Cała” zrealizowany – podsumowanie

Z działalnością dydaktyczną oraz wychowawczą współczesnej  szkoły nierozerwalnie związane jest rozbudzanie uczuć patriotycznych i kultywowanie tradycji. Treści te niosą ze sobą wiele wartości ważnych dla życia i kształtowania osobowości dziecka oraz rozwijania postaw młodych ludzi. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej, przygotowuje do życia w społeczeństwie oraz wpływa na kształtowanie więzi z krajem ojczystym.

Klasa IIb, przez bieżący rok szkolny, z powodzeniem realizowała zadania z projektu Piękna Nasza Polska Cała”, wśród naszych projektowych pomysłów i inspiracji znalazły się:

  • Zorganizowaliśmy w pracowni kącik projektowy o tematyce regionalnej i patriotycznej,
  • Zapoznaliśmy się z Hymnem Polski oraz wzięliśmy udział w Narodowym Śpiewaniu w dniu 11 listopada,
  • Wykonaliśmy również indywidulanie i grupowo Kodeks Patrioty,
  • W ramach Folk – projektu powstały prace plastyczne – damski oraz męski strój krakowski,
  • W ramach klasowego konkursu wykonaliśmy patriotyczne koszulki, promujące Polskę w świecie,
  • Zorganizowaliśmy w klasie Pokaz mody patriotycznej, w którym z dumą prezentowaliśmy stroje krakowskie, ułańskie,
  • Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy pocztówki z naszej miejscowości – Tu mieszkam – dodatkowo wzbogacone o słownictwo kojarzące się z naszą miejscowością Kłaj i Gminą Kłaj,
  • W ramach Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka zapoznaliśmy się z Prawami Dzieci oraz wykonaliśmy grupowe plakaty ilustrujące temat – Mały Patriota – Wielki Człowiek,
  • Poznaliśmy sławnych Polaków, korzystając z filmów, książek wykonaliśmy plakat przedstawiający twórczość najsłynniejszych polskich malarzy, muzyków, pisarzy, aktorów, sportowców, naukowców,
  • W ramach Biało – czerwonego kodowania, wykonaliśmy mnóstwo zadań, gier, zabaw bazowanych na kodowaniu,
  • Podróżując szlakiem historii udaliśmy się na na Grób Nieznanego Żołnierza w Kłaju oraz do Niepołomic pod pomnik Kazimierza Wielkiego, nieopodal Zamku,
  • Zapoznaliśmy się z polskimi tańcami narodowymi, a w ramach przerwy z nutą patriotyczną zatańczyliśmy Poloneza,
  • Poznając polskie miasta,  w pierwszym okresie skupiliśmy się na dawnych i obecnej Stolicy Polski. Poznaliśmy historię, zabytki, ciekawostki, potrawy kojarzące się z nimi. Czytaliśmy, ilustrowaliśmy legendy związane z tymi miastami. Powstały również indywidualne Lapbooki i albumy o Polsce i jej stolicach. Doskonałą pomocą okazał się dydaktyczny dywan z mapą Polski, gdzie wyszukiwaliśmy województwa oraz największe miasta, rzeki , góry Polski,
  • W naszej klasie nie mogło również zabraknąć Kącika Książki Patriotycznej, z którego korzystamy nie tylko przy okazji realizacji projektowych działań,
  • Spotkaliśmy się również w Starym kinie, poznając bajki i dobranocki z czasów naszych dziadków i rodziców,
  • Wykonaliśmy plakat “Dobre, bo polskie” – promujący najbardziej znane i cenione w świecie produkty wyprodukowane w naszej Ojczyźnie,
  • Przygotowaliśmy akademie z okazji Święta Konstytucji 2 Maja, opartą na wydarzeniach historycznych, tańcu, śpiewie.
  • Uczciliśmy tańcem Dzień Flagi,
  • Posadziliśmy drzewo w naszym szkolnym ogrodzie.
  • W ramach solidarności z Ukrainą przygotowaliśmy plakaty, zbieraliśmy przybory szkolne dla nowych kolegów.
  • Udaliśmy się na całodniową wycieczkę do Krakowa, podążając Drogą Królewską szlakiem legend. Odbyliśmy rejs statkiem po Wiśle.
  • Byliśmy na warsztatach w Muzeum Żywego Obwarzanka w Krakowie, gdzie oprócz ciekawostek o tym przysmaku, własnoręcznie go zrobiliśmy,
  • Świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego biorąc udział w VI Turnieju – Język polski jest ą-ę. Mistrzem języka polskiego w naszej klasie została Maja Zając.
  • Świetną zabawą były zadania z kodowania na macie z Polską w tle.
  • Podczas realizacji projektu nie mogło nam zabraknąć uśmiechu, życzliwości, zrozumienia, chęci pracy w grupie, dlatego w ramach Dnia Życzliwości wykonaliśmy plakat dotyczący życzliwości, zasad kulturalnego zachowania, które zobowiązaliśmy się przestrzegać podczas realizacji wszystkich projektowych zadań.

Wszystkie zadania, służyły rozkochaniu się w naszej Ojczyźnie, oraz żeby w naszych sercach pozostały wyjątkowe wspomnienia i przeżycia.

Uczniowie klasy IIb

Anna Margielewska