AktualnościZ darami natury świat nie jest ponury

Z darami natury świat nie jest ponury – podsumowanie projektu

Klasa IIb zakończyła realizację Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego – Z darami natury świat nie jest ponury.

Celem projektu było kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzenie kreatywności dzieci oraz zapoznanie z ideą zero waste. Dodatkowo dzieci miały możliwość rozwijania świadomości ekologicznej, uczyły się jak wykorzystać zasoby przyrody oraz miały okazję do obcowania z nią. Dzieci wykorzystywały różne techniki plastyczne oraz różnorodne materiały użytkowe, głównie naturalne (np. liście, kasztany, patyki, rośliny). Podczas wykonywania zadań projektowych dzieciom towarzyszyła świetna zabawy, podczas której na pewno wykazywały się pomysłowością oraz umiejętnością współpracy.

Jesienne inspiracje – podsumowanie:
W celu realizacji zadań, dzięki sprzyjającej, słonecznej i pięknej, pogodzie, opuściliśmy mury szkolne i naszą salę lekcyjną i wybraliśmy się do lasu na lekcję „w plenerze”. Podczas wyprawy do lasu zamieniliśmy się w prawdziwych odkrywców, poszukiwaczy, twórców i konstruktorów:

  • Uczniowie tworzyli „przyrodnicze obrazki” – obrazy stworzone z materiałów przyrodniczych – m.in. z mchu, kory, liści, szyszek, kasztanów, orzechów, patyków. Dzięki kreatywności i zaangażowaniu dzieci powstały piękne i pomysłowe prace m.in. serce, sowa, jeże,  drzewa, fryzury, mozaiki.
  • W ramach zmagań – „Pan Patyk” uczniowie konstruowali z gałęzi pajęczyny, na których snuła się nić pajęcza z włóczki. Na koniec na pajęczynach zadomowiły się pająki wykonane ze skorupek z orzecha oraz drucików kreatywnych. Patyki zbieraliśmy również do wykonania patykowych sów oraz fryzur.
  • Świetną zabawą okazało się również tworzenie – „Liter, napisów z natury” – drugoklasiści mozolnie i starannie ułożyli napis – Jesień.
  • Ogromne emocje, wielkie zaangażowanie wzbudziła zabawa – „Teatr z natury” – uczniowie podzieleni na pary, projektowali i tworzyli, wykorzystując skarby lasu, domki dla ludzików, smoków, sówek, stworzonych z jesiennych darów. Zadanie to było świetną okazją do ćwiczeń kreatywności i pomysłowości dzieci. Powstały misternie stworzone szałasy, domy piętrowe między pniami drzew, jaskinie w starych pniach, a nawet huśtawki z patyków. Stworzone mieszkanka stały się okazją do zabaw i odgrywania scenek.
  • Naszej wyprawie do lasu towarzyszyła radość i zabawa. Jedną z nich była wcześniej zaplanowany i przygotowany – Klasowy turniej – „Kółko i krzyżyk”. Do wykonania planszy dzieci wykorzystały pień ściętego drzewa, natomiast jako kości do gry wykorzystaliśmy namalowane wcześniej kamienie oraz dary natury = szyszki, żołędzie, kasztany, liście.
  • Puszcza Niepołomicka i jej piękno zaowocował „Workiem inspiracji” – świetną zabawą okazała się zabawa w jesiennych fotografów. Wyposażeni w plansze – serca i motyle – łapaliśmy najpiękniejsze, jesienne, leśne kadry.

Wyprawa do lasu na pewno pozostanie uczniom na długo w pamięci, a powtórzenie materiału z przyrody w leśnej scenerii to ciekawa forma utrwalenia. Lekcja w terenie była bardzo ciekawa, a jeśli dodać do tego słoneczną, jesienną pogodę oraz możliwość wspólnego spędzenia czasu na nauce i zabawie to życzymy sobie więcej takich zajęć!

Ponadto poszukiwaczom udało się znaleźć i donieść do szkoły wiele skarbów: piękne szyszki, barwne liście, żołędzie, kasztany, które posłużyły nam do realizacji zadań projektowych już na terenie szkoły:

  • „Worek inspiracji” okazał się bardzo inspirujący. Zebrane dary natury umożliwiły nam przygotowanie – Jesiennej ścieżki sensorycznej, którą wykorzystaliśmy do zabaw ruchowych na szkolnym placu zabaw. Ponadto z ziemniaków i wyciętych z nich pieczątek powstały piękne mozaiki.
  • Dzięki zgromadzonym liściom, korze, patykom powstały „Przyrodnicze obrazki” – las, motyle, sowy.
  • W naszej sali, z przyniesionych liści i darów natury powstał również Zielnik.
  • „Kasztanowy zawrót głowy” – to kolejna projektowa propozycja, która sprzyjała kreatywności i zabawie. Powstały piękne figurki – jesienni czarodzieje, kotki, pieski, ludziki, smoki, pająki, myszki, sowy.
  • Dzięki folii bąbelkowej – powstały „Bąbelkowe dzieła sztuki” – drzewa w jesiennych barwach.
  • Nasza klasa włączyła się również, w ramach zadania „Ekokultura” do zbiórki na rzecz pomocy zwierzętom w schronisku.
  • Założyliśmy również klasowy ogródek, dzięki któremu na wiosnę, mamy nadzieję, zakwitną piękne pelargonie, które ozdobią naszą szkołę i będą prezentem dla naszym Mam w dniu Ich święta. 

    Wiosenne inspiracje – podsumowanie: 
    Kolejna część projektu zainspirowana była kolorową i pachnącą wiosną. 
  • Założyliśmy klasowy ogródek, hodowlę nowalijek wiosennych.
  • Zorganizowaliśmy dla klas I – III ekologiczną eskapadę, w której wszyscy musieliśmy się wykazać wiedzą z zakresu ochrony przyrody.
  • Posadziliśmy drzewo w szkolnym ogródku,
  • Zainspirowani wiosną, w ogródku szkolnym, tworzyliśmy “przyrodnicze obrazki” łapiąc w kadr barwy wiosny.
  • Z rolki od papieru wyczarowaliśmy piękne wiosenne dmuchawce.
  • Dzięki folii bąbelkowej powstały wiosenne pejzaże.
  • Daliśmy drugie życie butelkom, tworząc z nich dekoracje wielkanocne – zajączki wielkanocne, w których zasialiśmy rzeżuchę.


    Wykonywanie poszczególnych zadań  sprawiło dzieciom dużo radości i frajdy. Był to czas kiedy dzieci mogły bezpośrednio obcować z naturą, poznawać rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwacje, eksperymentowanie i odkrywanie. Dzięki różnorodności zadań dzieci miały możliwość rozwijania twórczego i kreatywnego myślenia oraz realizowania indywidualnej i zbiorowej ekspresji twórczej. Dzieci uczyły się pracować w grupie oraz szanować zdanie drugiej osoby. Projekt przyczynił się do ukształtowania w nich właściwego szacunku do otaczającej przyrody oraz rozbudzania wrażliwości na jej piękno.

 

Anna Margielewska