Nauczanie zdalne

G Suite to zintegrowane narzędzia od Google, dzięki nim zdecydowanie prostsza i wygodniejsza jest praca w sieci (te usługi to np. poczta, dokumenty, arkusze, formularze, prezentacje, kalendarze, witryny, nielimitowany dysk, oraz aplikacja Classroom).

Classroom łączy wszystkie wymienione powyżej narzędzia i pozwala całkowicie odmienić sposób współpracy między uczniami a nauczycielami. Dzięki tej usłudze mamy możliwość przenieść nasze szkolne działania online. Zmienia też sposób myślenia – działamy z uczniami w cyfrowym świecie jako sieć społecznościowa, na bieżąco komentujemy, dzielimy się informacjami, linkami, udostępniamy materiały. Jest to świetne narzędzie ułatwiające pracę nauczycielom i uczniom. W sumie to duża oszczędność czasu i energii dla wszystkich użytkowników.

Każdy uczeń klasy I-VIII otrzymał dane dostępowe do uczniowskiego konta Google. Na przełomie września i października większość uczniów szkoły przeszła proces aktywacji (pierwszego logowania) konta na platformie Google Suite dla Szkół i Uczelni. Uczniowie podczas lekcji informatyki ćwiczyli logowanie do systemu Google Suite. Każdy login to imię i nazwisko (bez znaków polskich pisane łącznie np. grzegorzporeba) oraz @spklaj.edu.pl (gdyż, każde konto jest założone na szkolnej domenie). Natomiast hasło – każdy uczeń zmieniał na swoje podczas zajęć z panem W. Sobczakiem – nauczycielem informatyki.

Google Suite jest platformą darmową dedykowaną ewentualnej nauce zdalnej, hybrydowej, projektowej, przesyłaniu zadań domowych. Każdy uczeń ma dostęp do: dysku (w chmurze), classroomu, dokumentów, arkusza i prezentacji multimedialnych. Ponadto platforma dysponuje możliwością organizowania lekcji online – meet.  Dostęp do platformy możliwy jest ze szkolnego konta Google.

INFORMATOR DLA RODZICÓW | Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci w sieci


W związku z działaniami rządu, które mają zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce, zajęcia w szkołach  zostały zawieszone. W tym czasie szkoła będzie prowadzić lekcje korzystając z technik kształcenia na odległość. Ważne jest, aby zadbać o higienę naszych dzieci i ich bezpieczeństwo w sieci. Pamiętajmy o zachowaniu zasad bezpieczeństwa w sieci. Uczniowie powinni korzystać z materiałów zalecanych przez nauczyciela. Jeśli będzie potrzeba logowania się na jakąś platformę, uczniowie dostaną  wyraźne polecenie nauczyciela. Prosimy Was o nadzorowanie pracy dziecka w Internecie.

Drogi Rodzicu:

ustal z dzieckiem zasady korzystania z mediów elektronicznych; uzgodnij maksymalny dzienny czas, jaki dziecko może poświęcić na korzystanie z mediów elektronicznych czas jednorazowej sesji i porę dnia na to przeznaczoną;

ustal z dzieckiem, z jakich serwisów może korzystać, dbaj, aby dziecko korzystało ze stron odpowiednich do jego wieku;

wykorzystaj oprogramowanie filtrujące i programy kontroli rodzicielskiej, pamiętaj jednak, że dzieci w wieku wczesnoszkolnym powinny korzystać z sieci pod okiem rodziców. Na domowym komputerze powinien być zainstalowany program antywirusowy;

• zwróć uwagę, na jakie strony zagląda dziecko,  (Historia przeglądania stron www) odrabiając prace domowe oraz w jaki sposób je wykorzystuje, przypomnij dziecku, że Internet to skarbnica wiedzy, ale nie wszystkie informacje w nim zamieszczane są prawdziwe;

uczul dziecko, aby w sieci nie podawało swoich danych osobowych, numeru telefonu, adresu zamieszkania, haseł, nie udostępniało swoich zdjęć oraz zdjęć innych osób;

przestrzeż swoje dziecko, iż osoby w Internecie nie zawsze mogą być tymi, za które się podają;

uczul dziecko, aby nie klikało w nieznane linki i załączniki z e-maili;

uczul także, aby nie otwierało e-maili z nieznanych źródeł, itp.;

sprawdzaj, czy strona, na którą się loguje Twoje dziecko ma zabezpieczenie SSL;

przypomnij dziecku, aby uważnie pobierało pliki z sieci;

ustal, iż samodzielnie, bez Twojej zgody, dziecko nie może robić zakupów w Internecie.

Pamiętajmy!

nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież może mieć negatywny wpływ na ich zdrowie, dlatego ważne jest zadbanie o dobrze zorganizowane stanowisko komputerowe dziecka. Zadbajmy też o jego ruch i aktywne spędzanie czasu.

INFORMATOR DLA RODZICÓW organizacja warunków do nauki w domu.

Szanowni Rodzice!

W jaki sposób zorganizować dzieciom optymalne warunki do nauki w domu? Podstawą zdrowego funkcjonowania dziecka jest stałość w jego otoczeniu społecznym i rodzinie. W tym kontekście stały rytm funkcjonowania daje dziecku poczucie przewidywalności, a co z tym się wiąże – poczucie bezpieczeństwa. Ważny w tym względzie jest powtarzalny plan dnia, stałe pory wstawania, posiłków, nauki oraz określony czas na rozrywkę. Nie bez wpływu na funkcjonowanie poznawcze dziecka pozostaje również zaspokojenie potrzeby ruchu. Biorąc pod uwagę czas, w jakim się znaleźliśmy i ograniczenia w funkcjonowaniu szkoły, zaburzony jest rytm funkcjonowania dziecka. Wymaga to większego wysiłku ze strony rodziców, by powtórnie wprowadzić stałość do życia dziecka. Jest to kwestia podstawowa, umożliwiająca zorganizowanie dzieciom naukę w domu.

Oto kilka praktycznych wskazówek, dotyczących warunków i organizacji nauki dziecka w domu:

Plan działania:

1. Dopilnujcie, by dziecko wstawało o stałej porze (rannej),

2. Planujcie z dziećmi ich dzień. Dobry plan dnia zapewnia odpowiednie proporcje, dotyczące nauki
i odpoczynku. Dobrze skonstruowany i zrealizowany plan jest gwarancją sukcesu w nauce.

3. Ustalcie z dzieckiem godziny, w których będzie uczyło się i odrabiało lekcje. Określcie: czego dzieci mają się nauczyć (przedmiot, zakres materiału), ile czasu im to zajmie, jakie materiały powinno zgromadzić, by zacząć naukę.

4. Wyznaczajcie przedział czasowy (od – do), w którym dzieci będą się uczyły. Starajcie się trzymać określonych terminów.

5. Sporządźcie rozkład zajęć uwzględniający czas na naukę, rozrywkę i porcje ruchu.

6. Pamiętajcie o przerwach relaksacyjnych (odprężają rękę, wzrok).

7. Podzielcie wspólnie materiał do nauki na partie:

zróbcie grafik – zapisujcie bieżące zadania do wykonania, zlecane przez nauczycieli danych przedmiotów i terminy ich realizacji. Grafik umieśćcie w widocznym miejscu. Odznaczajcie zrealizowane zadania – To miła chwila!

• Ustalcie nagradzające dla dziecka, krótkie przerwy po wykonaniu każdej partii materiału (do 15 minut);

• Dopilnujcie, by czas na rozrywkę następował dopiero po wykonaniu zadań lekcyjnych;

• Wykorzystujcie czas na aktywność ruchową, ćwicząc razem z dzieckiem.

Komfort pracy

1. Przygotujcie stałe miejsce do pracy z odpowiednim oświetleniem i usytuowaniem zależnym od tego, którą ręką posługują się dzieci. Pokój powinien być wyposażony w biurko/stolik i krzesło przystosowane do wzrostu dzieci.

2. Dbajcie o to, by w miejscu nauki nie było zbyt wielu rzeczy, które mogą dzieci rozpraszać.

3. Przed odrabianiem lekcji wywietrzcie pokój.

4. Zadbajcie o miłą atmosferę, pozbawioną pośpiechu, nerwowości.

W jaki sposób motywować dziecko do systematycznej nauki w warunkach domowych?

Dziecko, aby mieć motywację do wykonywania jakichkolwiek zadań, podobnie jak osoba dorosła, musi wiedzieć, po co to robić i dlaczego w taki sposób. Rozmowa rodzica z dzieckiem na ten temat jest podstawą, na bazie której można stosować inne motywatory. Zrozumienie przez dziecko potrzeby nauki w warunkach domowych, świadomość możliwości weryfikacji wiedzy przez nauczycieli po jej zakończeniu może zwiększyć motywację dziecka do systematycznej nauki.

Innymi skutecznymi formami motywowania dziecka do systematycznego uczenia się są:

• Nagradzające przerwy między partiami materiału. Ten krótki czas można wykorzystać na wspólną zabawę z dzieckiem (gra w karty, w łapki, zapasy, krótkie gry planszowe, słuchanie ulubionej muzyki).

• Chwalenie dziecka po zakończeniu każdej partii materiału,

• W sytuacji zniechęcenia wskazywanie na postęp, jaki już poczyniło dziecko w wykonanych zadaniach ( w tym celu każdego dnia należy zadania spisać na kartce i skreślać je po ich wykonaniu),

• Wspólne ustalenie dużej nagrody po wykonaniu całej pracy, w postaci czasu na rozrywkę. Ustalcie  z dzieckiem rozrywki w hierarchicznym porządku od najmniej nagradzających do najbardziej pożądanych. Adekwatnie do zaangażowania dziecka w danym dniu wyraźcie zgodę na zabawę
z określonej pozycji hierarchii. Wspierająca postawa rodzica, konsekwentne przestrzeganie stałych pór w planie dnia dziecka, jasno sprecyzowane oczekiwania wobec niego w sytuacji nauki poza szkołą mogą ułatwić dziecku przystosowanie się do tej nowej sytuacji.

DLA UCZNIÓW | Zasady bezpieczeństwa w Internecie.

Korzystanie z komputera i Internetu wspaniale wspomaga Waszą naukę i może być świetną formą rozrywki, pod warunkiem jednak, że będziecie korzystać z sieci rozważnie i z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Na stronie Dziecko w sieci opublikowane zostały zasady bezpiecznego poruszania się w sieci. Przeczytaj je i zawsze ich przestrzegaj!

Pamiętaj!

1. Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.

2. Nigdy nie podawaj osobom poznanym w Internecie swojego adresu domowego, numeru telefonu i innych tego typu informacji. Nie możesz mieć pewności, z kim naprawdę rozmawiasz!

3. Nigdy nie wysyłaj nieznajomym swoich zdjęć. Nie wiesz, do kogo naprawdę trafią.

4. Jeżeli wiadomość, którą otrzymałeś jest wulgarna lub niepokojąca, nie odpowiadaj na nią. Pokaż ją swoim rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej.

5. Pamiętaj, że nigdy nie możesz mieć pewności, z kim rozmawiasz w Internecie. Ktoś, kto podaje się za twojego rówieśnika w rzeczywistości może być dużo starszy i mieć wobec ciebie złe zamiary.

6. Kiedy coś lub ktoś w Internecie cię przestraszy, koniecznie powiedz o tym rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej.

7. Internet to skarbnica wiedzy, ale pamiętaj, że nie wszystkie informacje, które w nim znajdziesz muszą być prawdziwe! Staraj się zawsze sprawdzić wiarygodność informacji.

8. Szanuj innych użytkowników Internetu. Traktuj ich tak, jak chcesz, żeby oni traktowali Ciebie.

9. Szanuj prawo własności w Sieci. Jeżeli posługujesz się materiałami znalezionymi w Internecie, zawsze podawaj źródło ich pochodzenia.

10. Spotkania z osobami poznanymi w Internecie mogą być niebezpieczne! Jeżeli planujesz spotkanie z internetowym znajomym pamiętaj, aby zawsze skonsultować to z rodzicami. Na spotkania umawiaj się tylko w miejscach publicznych i idź na nie w towarzystwie rodziców lub innej zaufanej dorosłej osoby.

11. Uważaj na e-maile otrzymane od nieznanych Ci osób. Nigdy nie otwieraj podejrzanych załączników i nie korzystaj z linków przesłanych przez obcą osobę! Mogą na przykład zawierać wirusy. Najlepiej od razu kasuj maile od nieznajomych.

12. Pamiętaj, że hasła są tajne i nie powinno się ich podawać nikomu. Dbaj o swoje hasło, jak o największą tajemnicę. Jeżeli musisz w Internecie wybrać jakieś hasło, pamiętaj, żeby nie było ono łatwe do odgadnięcia i strzeż go jak oka w głowie.

13. Nie spędzaj całego wolnego czasu przy komputerze. Ustal sobie jakiś limit czasu, który poświęcasz komputerowi i staraj się go nie przekraczać.

14. Jeżeli prowadzisz w Internecie stronę lub bloga, pamiętaj, że mają do niej dostęp również osoby o złych zamiarach. Nigdy nie podawaj na swojej stronie adresu domowego, numeru telefonu, informacji o rodzicach, itp. Bez zgody rodziców nie publikuj też na niej zdjęć swoich, rodziny ani nikogo innego, kto nie wyrazi na to zgody.

15. Rozmawiaj z rodzicami o Internecie. Informuj ich o wszystkich stronach, które Cię niepokoją. Pokazuj im również strony, które Cię interesują i które często odwiedzasz.

16. Jeżeli twoi rodzice nie potrafią korzystać z Internetu, zostań ich nauczycielem. Pokaż im, jak proste jest serfowanie po Sieci. Zaproś ich na Twoje ulubione strony, pokaż im jak szukać w Internecie informacji.

17. Jeżeli chcesz coś kupić w Internecie, zawsze skonsultuj to z rodzicami. Nigdy nie podawaj numeru karty kredytowej i nie wypełniaj internetowych formularzy bez wiedzy i zgody rodziców.

18. W Sieci krąży coraz więcej wirusów, które mogą uszkodzić komputer. Dlatego koniecznie zainstaluj oprogramowanie antywirusowe. Porozmawiaj o tym z rodzicami i wspólnie wybierzcie, a następnie zainstalujcie odpowiedni program.

Źródło: dzieckowsieci.pl

Print Friendly, PDF & Email