Uczniowie klasy IIB zakończyli realizację III modułu projektu “Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”. Tym samym drugoklasiści meldują ukończenie tegorocznej edycji projektu, która odbywała się pod hasłem „Poznajemy zawody”.
Część I – Praca z lekturą:
W tym module poznaliśmy detektywa Pozytywkę – szalonego optymistę, którego kochają wszystkie dzieci. Uczniowie jednym tchem przeczytali tę niesamowitą lekturę autorstwa Grzegorza Kasdepke. Zabawna lektura, rozbudziła u dzieci ciekawość, ucząc logicznego myślenia i uważnej obserwacji otaczającego świata.
- Wspaniałym dopełnieniem poznawania przygód bohatera była wizyta w Teatrze Groteska na spektaklu „Detektyw Pozytywka”.
- Drugoklasiści z zaangażowaniem uzupełnili swoje lekturniki – wykonali metryczkę książki, narysowali postać głównego bohatera, wymienili jego cechy oraz opisali swoją ulubioną przygodę z lektury. Wspólnie porównaliśmy również dwóch bohaterów lektury – Detektywa Pozytywkę i Martwiaka, skupiając się szczegółowo nad tym jacy są, co potrafią i co mają.
- Oprócz ćwiczeń typowo polonistycznych, takich jak rozmowa na temat bohaterów książki, ich cech charakteru oraz najważniejszych wydarzeń, pojawiły się także zadania kreatywne. Dzieci stworzyły wspaniałe portrety bohaterów lektury, które wykorzystali w tworzeniu ,,lektur na wieszaku”. To ciekawa metoda aktywizująca, dzięki której mogliśmy zebrać informacje o lekturze w nietypowej formie i umieścić je na wieszaku, który stał się dzięki temu mobilnym kompendium wiedzy. Po wykonaniu ciekawych form doskonalili umiejętność wystąpień publicznych prezentując wszystkim swoje prace. Nowa formuła omówienia lektury przypadła uczniom do gustu i zapewne wpłynie to na lepsze zapamiętanie problematyki utworu.
- Po cyklu zajęć poświęconych książce uczniowie tworzyli samodzielnie lekturowe lapbooki, czyli teczki tematyczne, w których umieściliśmy wiadomości na temat lektury. Wśród indywidualnych lapbooków drugoklasistów znaleźć można metryczki książki, opis detektywów Pozytywki i Martwiaka, spis zagadek rozwiązanych przez Detektywa Pozytywkę, kartę kto to powiedział? czyli cytaty bohaterów lektury, składany plan wydarzeń, opisy bohaterów.
- W kąciku projektowym pojawiły się również plakaty promujące agencję detektywistyczną Różowe Okulary oraz swobodne teksty o przeczytanej lekturze.
Część II – Na ratunek
Tegoroczna edycja projektu polega na skorelowaniu czytania określonej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat cech i kompetencji zawodowych bohaterów w niej występujących.
- „Detektywistyczny dzień w naszej klasie – to był zabójczy sposób na nudę:) Dzieci uwielbiają eksperymentowanie i zabawy owiane tajemnicą, łamanie kodów, pobieranie odcisków palców, rozwiązywanie zagadek niczym Sherlock Holmes okazało się wyjątkowo fascynujące. W trzecim module poznawaliśmy zawód detektywa. rozwiązywaliśmy ciekawe zagadki detektywistyczne, przejrzeliśmy mapę karier https://mapakarier.org/city poszerzając nasze wiadomości dotyczące tego fascynującego zawodu. Już wiemy, że detektyw powinien mieć bardzo dobrze rozwinięte zmysły, że istnieją ludzie, którzy posiadają tzw. szósty zmysł. To ludzie obdarzeni niezwykła intuicją, przeczuciem, wrażliwością i umiejętnością przewidywania sytuacji. Uczniowie musieli wcielić się też w prawdziwych detektywów, musieli przy użyciu lup odszyfrować ukryte w „biurze” wskazówki, tropić przestępców po odciskach ich butów. Uczniowie rozwiązywali także interaktywne quizy i łamigłówki. Prawdziwe łamanie głowy sprawiły detektywistyczne zagadki logiczne. Ćwiczenia te pozwoliły na rozwinięcie nieszablonowego patrzenia na sprawy. Wiele radości sprawiło im także wykonanie własnych odcisków palców do legitymacji detektywów. Dużo frajdy dostarczyły uczniom zabawy z szyframi. Drugoklasiści zmagali się z alfabetem Morsa, maszyną szyfrującą Cezara, szyfrem Atbasz, szachownicą Polibiusza, szyfrem ułamkowym, szyfrem Pigpen, obrazkowym, atramentem magicznym, sympatycznym. Dzień szyfrowania okazał się bardzo angażującą metodą, uczącą myślenia, współpracy zespołowej i wytrwałości.
- Uczniowie doskonalili umiejętność zadawania pytań przygotowując „wszystkie rodzaje pytań” do wywiadu z detektywem.
- Tegoroczny projekt w całości poświęcony był zawodom, na zakończenie uczniowie wykonali sylwety xxl swoich wymarzonych zawodów. Dzięki aplikacji Miasto zawodów mogli sprawdzić szczegóły dotyczące swojego zawodu marzeń.
Działania klasy IIB pokazują, że omawianie lektur nie musi być nudne, a różnorodne aktywności sprawiają dzieciom dużo radości i wzbudzają w nich chęć czytania. Z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję projektu.













