AktualnościNauczanie_1-3

Spacerkiem po Krakowie – wycieczka drugoklasistów

„ Są rzeczy i miejsca, które trzeba zobaczyć…” – Kraków jest najczęściej odwiedzanym przez turystów miastem w Polsce. Przez wiele prestiżowych magazynów o turystyce na świecie jest uznawany za jedno z tych miejsc na ziemi, które chociaż raz w życiu trzeba zobaczyć.

Drugoklasiści zwiedzanie miasta rozpoczęli od spotkania z przewodnikami i podzielenia się na rywalizujące ze sobą drużyny. Naszym zadaniem było odszukanie miejsc związanych z krakowskimi legendami. Po wycieczce przyznaliśmy, że w Krakowie jest jeszcze wiele miejsc, które związane są nie tylko z legendami, ale przede wszystkim z historią naszej Ojczyzny. Zgodnie więc uznaliśmy, że to dopiero początek naszego odkrywania ciekawych miejsc Krakowa.

Swoją podróż tropem, śladem krakowskich legend zaczęliśmy przy niezwykłym pomniku psa Dżoka – symbolu psiej wierności. Dżok to pies, który kochał z całych sił i wiernie czekał w nadziei, że jego pan do niego wróci. Bardzo poruszyła nas jego historia, choć nie zakończyła się happy endem.

Następnie udaliśmy się wzdłuż Wisły na Wawelskie Wzgórze, które jest jednym z najważniejszych i najpiękniejszych miejsc w naszej historii, to urokliwe miejsce, które potrafi oczarować nie tylko  bogactwem swojej historii, ale niemal mistyczną atmosferą. Tam podziwialiśmy Katedrę wawelską, ogrody królewskie, dziedziniec zamku. Poznaliśmy wiele ciekawostek, legend kryjących się w murach zamku. Podczas wędrówki każda drużyna musiała się wykazać znajomością legend rozwiązując kolejne zagadki, łamigłówki ukryte w torbie obieżyświatów.

Potem udaliśmy się do Smoczej Jamy. Pokonaliśmy wiele schodów, aby znaleźć się w skalnej pieczarze. Niektórzy z nas uważnie wytężali wzrok w ciemnościach i próbowali wypatrzeć strasznego zwierza. Niestety smoka w jamie nie było. Po wyjściu ze Smoczej Jamy, podziwialiśmy ziejącą ogniem rzeźbę wawelskiego smoka, zakupiliśmy pamiątki na straganach u stóp Wawelu.

Kolejny punkt na trasie naszej wycieczki, czyli rejs statkiem po Wiśle, okazał się dużym przeżyciem. Z pokładu naszego statku, który popłynął  z  nami spod samego Wawelu podziwialiśmy niezapomniane widoki na Kraków i okolice.

Po wizycie na wzgórzu wawelskim i rejsie statkiem udaliśmy się na krakowski rynek. Po drodze, ku uciesze dzieciaków,  zatrzymaliśmy się na obiecane lody. Spoglądając na Kościół Mariacki przypomnieliśmy sobie legendę o dwóch braciach i na własne oczy przekonaliśmy się, że jego wieże rzeczywiście są różne. Po wysłuchaniu hejnału i spotkaniu z zaklętymi w gołębie rycerzami odszukaliśmy maleńki kościółek św. Wojciecha, Sukiennice, ratusz. Następnie, traktem królewskim, powędrowaliśmy ulicą Floriańską, aż do Barbakanu i Kościoła św. Floriana.

Wycieczkę zakończyliśmy w Żywym Muzeum Obwarzanka. Uczniowie poznali historię i tradycję wypieku obwarzanka. Dowiedzieli się, która królowa się nim zajadała i czym różnią się od bajgli czy precli. Drugoklasiści poznali unikatowy proces jego produkcji i własnoręcznie wykonali obwarzanka.

Wędrowanie szlakiem legend Krakowa to była doskonała okazja na to by poznać Kraków, jego historię i barwne postaci związane z miastem. Czekały tu na nas legendy, zagadki i dużo ciekawostek, które zamieniły zwiedzanie w niezapomnianą przygodę. Przewodnicy w ciekawy sposób opowiadali o krążących legendach, a także o ciekawostkach związanych z historią miasta. Pogoda nam dopisała i humory także. Wycieczka bardzo nam się podobała, a każdy wrócił z niej zadowolony i uśmiechnięty.