AktualnościCzytam z klasą – Lekturki spod chmurkiNauczanie_1-3

III moduł zaliczony – Projekt zrealizowany

Uczniowie klasy 1b zakończyli realizację zadań III Modułu Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki” zatytułowanego „Mała chmurka w krainie słońca” i tym samym całą tegoroczną , ekologiczną edycję projektu.

Tym razem do czytania wybraliśmy „Dzieci pana Astronoma” Wandy Chotomskiej. Za Nami już ekscytująca podróż – Lot w Kosmos ku przestrzeni kosmicznej. Kosmiczną misję rozpoczęliśmy w marcu. Nasza klasa w tym czasie zamieniła się w kosmiczną przestrzeń.  Na taką okazję oczywiście zainteresowaliśmy się odpowiednim strojem. Na orbicie nie wypadało pokazać się w byle czym😊 Co zatem było na topie? Przede wszystkim skafander dla Teleskopka i Teleskopki. Pamiętaliśmy, by był ponadczasowy, ekologiczny i by był ubiorem, który nigdy nie wychodzi z kosmicznej mody. Do tego oczywiście obowiązkowo każdy posiadał butlę z tlenem.

Tradycyjnie już uzupełniliśmy swoje lekturniki rysując głównych bohaterów oraz ilustrując i opisując ich najciekawsze przygody. Poszerzyliśmy swoją wiedzę o kosmosie oglądając filmy edukacyjne, wyszukując ciekawe informacje w Internecie, które potem prezentowaliśmy na forum klasy.  Każdego kolejnego dnia opowiadaliśmy i poznawaliśmy fakty, ciekawostki o Słońcu, Księżycu, planetach, Mikołaju Koperniku, gwiazdozbiorach, znakach zodiaku. Wiemy już, co powoduje, że jest dzień i noc oraz pory roku, potrafimy rozróżnić pojęcia: astronom, astronauta, astonomia i astrolog, wiemy też czym się różni meteoryt od meteoroidu i meteoru. Opracowaliśmy słowniczki kosmicznych pojęć, rozpoznawaliśmy konstelacje gwiazd i zamienialiśmy je w coś z czym nam się kojarzą w kreatywnym rysowaniu. Odkodowaliśmy pojazd, który chciał podarować Pan Astronom swoim dzieciom i którym Teleskopek i Teleskopka chcieli się udać w kosmiczną podróż. Wykonaliśmy również prace plastyczne i techniczne związane z tematyką poruszaną w naszej lekturze. Piękny i niezwykły Układ Słoneczny zdobi naszą klasę.

Kolejnym zrealizowanym przez nas zadaniem było zorganizowanie Dnia Ziemi. Rozpoczęliśmy je od projekcji filmu edukacyjnego „Dzień Ziemi”, podczas którego poznaliśmy zagrożenia na jakie narażona jest nasza planeta w wyniku działań człowieka i w jaki sposób możemy im przeciwdziałać. W świat ekologii, ochrony przyrody wprowadziła nas również prezentacja, zawierająca mnóstwo filmów, ciekawostek, gier. Stworzyliśmy kodeks młodego ekologa oraz plakaty zachęcające do ekologicznych zachowań.

Zorganizowaliśmy lekcje pod chmurką – piknik czytelniczy pod chmurką. W słoneczny dzień wzięliśmy koce, książki oraz sprzęt sportowy i w otoczeniu zieleni, z naszymi ulubionymi książkami, rozpoczęliśmy naszą wyjątkową lekcję. Dzięki tropom przypomnieliśmy sobie dlaczego warto czytać. Zajęcia zakończyliśmy zabawami ruchowymi na szkolnym placu zabaw.

Świetną zabawą była również gra terenowa o charakterze czytelniczo – ekologicznym na terenie szkoły. Odbyła się z okazji Dnia Ochrony Środowiska. Podzieleni na trzy losowo wybrane zespoły, z pomocą Pani Bibliotekarki i Pani Pedagog ruszyliśmy z mapami w poszukiwaniu zadań. Uczniowie mieli dotrzeć w jak najszybszym czasie do zaznaczonych na planie punktów i wykonać poszczególne zadania. Punkty zadaniowe były usytuowane w każdym zakamarku szkoły (m.in. w Sekretariacie, Bibliotece, w jadalni, u Pani Pedagog, w kącikach czytelniczym, w salach lekcyjnych, na hali, w szatni itp.). W punktach zadaniowych wyznaczone osoby przekazywały zespołom kartę zadań, oceniały prawidłowość wykonania zadania i przyznawały punkty. I tak, wśród zadań pojawiło się: rozpoznawanie tytułów lektur, nazwiska autora, głównych wydarzeń, krzyżówka ekologiczna, segregowanie odpadów, wypisywanie korzyści z drzew, przyznawanie mandatów za nieekologiczne zachowania mieszkańców, ocena postępowania osób oraz inne równie ekscytujące wyzwania. Zabawa była doskonała, a rywalizacja zacięta.

Natomiast realizację ekologicznego zadania rozpoczęliśmy od wysłuchania opowiadania „Mała chmurka w krainie słońca”, obejrzeliśmy filmy edukacyjne „Butelka może spowodować pożar w lesie” oraz „Pożar w lesie lub łące 998”. Omówiliśmy problem zaśmiecania lasu oraz sposobu zachowania się w przypadku wybuchu pożaru, a także wykonaliśmy plakat dotyczący lasu. Rozmawialiśmy na temat filmu edukacyjnego „Odnawialne źródła energii” i stworzyliśmy kolorowy plakat Energia oraz Słońce.  Bawiliśmy się także w zabawę „Energiczne znaczenia”. Na naszych plakatach nie mogło również zabraknąć rodzin wyrazów – las, słońce, energia oraz związków frazeologicznych powiązanych z tymi pojęciami.

Wszystkie te działania sprawiły, że otrzymaliśmy certyfikaty potwierdzające ukończenie międzynarodowego projektu edukacyjnego Czytam z klasą – Lekturki spod chmurki.

Z niecierpliwością czekamy na przyszły rok i kolejne lektury, wyzwania, niespodzianki i zadania w ramach projektu.

Anna Margielewska

Loader Loading…
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Pobierz [782.55 KB]

Loader Loading…
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Pobierz [781.31 KB]

 m

0
0